Analyse Productionele Lichaam
We hebben een instrumental gevonden van Never Be Like You wat ons het wat makkelijker maakt om de sounds goed te horen.
Op www.edmprod.com staat een productieanalyse geschreven door Sam Malta die wij als uitgangspunt hebben genomen.
Sam's analyse van het arrangement:

Intro (pickup)
Een verzameling van bel-achtige geluiden die vier maten lang duurt.
Maat 1-16 (intro/verse)
Bel-achtige geluiden gaan door maar liggen nu bovenop vocals en een detuned pad.
De woorden "never be like you" worden op een 'gestreste' manier gezongen in kopstem. Dit is de main hook en wordt op het einde van elk couplet en refrein gezongen.
Tijdens de laatste acht maten van dit stuk komen er strings bij naast de pad die dezelfde akkoorden spelen.
In de laatste maat hoor je een lowpassfilter die naar beneden beweegt. Op de derde tel heeft die zijn nulpunt bereikt en leiden de vocals het refrein in.
Maat 17-32 (chorus)
De chorus bestaat vooral uit drums, waarnaast de zang, een synthbas en een wobbly pad/synth klinkt.
Het valt op dat de drums niet strak op een grid spelen. De wobbly pad/synth heeft een soort drops in amplitude (waarschijnlijk sidechain) die eveneens niet regelmatig of op een grid zitten. De synthbas klinkt breed. De vocals 'rollen' met een nadruk/rustpunt op de derde tel van de maat. Vervolgens wordt er een antwoord op gezongen in kopstem eindigend op de hook "never be like you". Het refrein bestaat uit twee hetzelfde stuk tekst. Een drumfill leidt je naar het tweede deel van de chorus. In de laatste acht maten wordt er een hihat-sequence toegevoegd en wat extra percussie met op het einde weer een drumfill.
Maat 33-48 (verse 2)
Verse 2 verschilt van de eerste verse op de volgende manieren:
1. De bel-achtige geluiden zijn weg
2. Andere tekst, variatie op de melodie in het tweede deel
3. Een drumbeat speelt
4. In de tweede helft is er sub toegevoegd
Meer energie dan de eerste verse maar alsnog kleiner dan het refrein.
Maat 49-64 (chorus)
Precies hetzelfde als de eerste chorus.
Maat 65-80 (bridge)
De zang veranderd in zowel tekst, melodie en ritme. Veel delays op de vocal met lange feedback. De bel-achtige geluiden uit het intro zijn terug naast de een pad. De laatste acht maten worden er staccato strings toegevoegd.
Maat 81-96 (chorus)
Weer precies hetzelfde als de eerste en tweede chorus.
Maat 97-113 (chorus instrumental)
Dit gedeelte is productioneel gezien interessant. Naast de wobly pad/synth wordt er een andere synth overheen gespeelt met dezelfde drops in amplitude. Ook zijn vocals-chops toegevoegd en komen er vocals bij in de laatse acht maten.
De track eindigt abrupt.
Belangrijk voor het compromis met het muzikaal hart:
- Veel herhaling in de tekst - bijv. in het refrein en de brug
- Simpele akkoorden die omhoog lopen in ligging
- Hook in kopstem, gestrest gezongen
- Hook op het einde van alle coupletten en refreinen
- Vocals in refrein 'rollen' met een nadruk/rustpunt op de derde tel
- Chopped vocals in het laatste refrein
- Laatse acht maten van het laatste refrein wordt er een andere melodie en tekst gezongen